Så blir man användare av HLR-registret
Ett ambulansdistrikt eller ett sjukhus som vill ansluta till Svenska Hjärt-lungräddningsregistret tecknar en ansvarsförbindelse. I ansvarsförbindelsen anges medicinskt ansvarig och kontaktperson. Kommunikation med registret sker via denna kontaktperson. Blanketter för ansvarsförbindelse finns att ladda ner nedan. Det är olika blanketter för de olika delregistren.
Behörighet för uppföljningsregistreringar
För att göra den första registreringen för en patient i Hjärt-lungräddningsregistret behövs ingen särskild behörighet. Alla som har ett tjänstekort, även kallat SITHS-kort, kan göra den. För att göra uppföljningsregistreringar krävs behörighet. Ansökan om behörighet görs via blanketter som fylls i och skickas till Hjärt-lungräddningsregistret. Det är olika blanketter för de olika delregistren. Blanketten ska undertecknas av den medicinskt ansvarige eller den kontaktperson som angivits på ansvarsförbindelsen.
Tidsgränser för behörighet
OBS om du som har en särskild behörighet inte loggar in i registret på 9 månader inaktiveras behörigheten. Som ny användare har du 3 månader på dig att logga in första gången. Tidsgränserna finns av juridiska och säkerhetsmässiga skäl. Om du behöver få din behörighet aktiverad igen kan du mejla till Registercentrum på:shlr@registercentrum.se.
Stöd för vårdpersonal